zondag 2 oktober 2011

Spugen, fluimen, kitsen.....


Zaterdag 5 maart 2011
Als je de titel van dit blog leest zul je misschien denken: “Waar gaat dit over?”
Nou gewoon, over wat er staat: sporters die spugen, fluimen, kitsen, rochelen of (zoals het wegschieten van speeksel met de mond ook wel in de volksmond genoemd wordt) tuffen.
Toen ik nog hardliep verbaasde ik me er al over. Tijdens een hardloopwedstrijd gruwde ik van al die spugende mannen om me heen en probeerde ik al die glinsterende plekjes op het asfalt zoveel mogelijk te ontwijken. Op een gegeven moment herkende je het geluid al voordat er iets op straat belandde: grrrtsjoe.....
Nu ik wielren is het niet anders alleen wordt er nu niet gespuugd (gefluimd, gekitst, gerocheld, getuft) maar gesnoven (of gesnoten). En hard! Als je geluk hebt gaat de man die zijn speeksel en snot kwijt wil even uit het peloton zodat je als de wind verkeerd staat buiten zijn bereik blijft, maar het blijft onsmakelijk.
Opvallend is dat alleen mannen het doen. Dat intrigeert me wel en ik heb eens wat onderzoek gedaan. Het blijkt dat een mens per dag  een halve liter speeksel produceert. Een half pak melk dus! Mannen produceren meer speeksel dan vrouwen: een man 0,6 milliliter per minuut, een vrouw 0,3 milliliter per minuut. Er zijn dus verschillen tussen mannen en vrouwen. Maar waarom slikken vrouwen hun spuug in en halen hun neus op of gebruiken een zakdoek en willen mannen juist alles kwijt? Heeft het misschien te maken met het afbakenen van hun territorium? Of is het gewoon stoer gedrag? Of is het een verschil tussen mannen van Mars en vrouwen van Venus? 
Ik moet wel bekennen dat er af en toe ook 'nette' mannen tussen de wielrenners zitten. Die snuiten hun neus in hun handschoen en vegen die dan aan hun broek af....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten